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„Light UP!“ Let’s waste time, chasing cars, around our heads
17.10.2006
Seid mir nicht bös, wenn ich die Quintessenz des Snow Patrol-Gigs gleich am Anfang verrate: Da gab’s nämlich als Opener zwei Aufheizer, von denen man jeweils bitte baldmöglichst mehr hören sollte (und muss).Zuerst mal ein kleiner Mann von der grünen Insel, Declan O’Rourke.

Der hatte es in der Arena vorm gewohnt faden Wiener Publikum zwar schwer, allerdings muss man sich mit der Akustischen da mal allein raufstellen und „auf wurscht“ ein ungepluggedes Feuerwerk abziehen, das einem jungen Springsteen nahekommt. Aufmerksamen „Q“- und „NME“-Lesern („Q“-Magazine, um 11 Euro am WBhf, Anm. d. Red., monatlicher Pflichtkauf) mag er schon aufgefallen sein, Leuten, die einen gepflegten Sonntag-Nachmittag gern mit feiner akustischer Songwriter-Unterstützung inklusive Herbst-Depression ausklingen lassen, sei der Mann aber sogar dringend nahe gelegt.

Dann das zweite Feuerwerk: Sie haben zwar erst eine offizielle EP veröffentlicht, die Herren „Cinematics“ werden – und da waren sich ALLE beteiligten Brit-Connaisseure an diesem fulminanten Abend einig – wir wohl bald auch im internen FM4-Bobo-Chart-Gaga mal ganz oben sehen (sofern sich eine geneigte Plattenfirma herniederlässt, dies Juwel zu pushen). Wer die feinen, über Gebühr gehypten Fratellis schon mag, wird mit den Cinematics definitiv besser bedient sein. Großartiger englischer Rock, wo sich in Sachen Stage-Performance Menschleins wie die üblichen Verdächtigen á la Alex Kapranos und Konsorten ziemlich verstecken können. Ähnliches gilt auch für die hier zu lande völlig unterschätzten „The Rakes“, die als Vorgruppe Franz Ferdinand regelmäßig an die Wand gespielt haben. Ach! Es regt mich auf, dass man in Ö immer aufs Headliner-Konzert geht, während die eigentlichen Zuckerl in der halben Stunde vorher passieren. Als kein Freund von myspace und so Zeugs empfehle ich dennoch, die „Cinematics“ mal zu googeln. Feine Website, außerdem gibt’s einen Player mit den bisher geschriebenen Songs (plus live-nummern), von denen mindestens einer recht bald sich in der BBC-Radio1-Powerplay-Partie finden wird. Sollte ich mit den „Cinematics“ falsch liegen, schlagt mich und schreibt böse Mails. Habt ihr sie gesehen oder gehört, kauft alles, was kommt. Für Anglophile: der Autor dieser Zeilen steht jeden Morgen mit dem stream von www.bbc.co.uk/radio1 auf. Man kann das je nach Belieben auf den Verkehrsdienst von Brighton, Manchester, Inner City London oder Liverpool ummünzen, aber es ist besser als Ö3. Nur so. Kleiner Urlaub im Urlaub. Exkurs Ende.

Aber back on topic. Sprich: Mit der Halbwertszeit zwischen UK und Kontinent (die ja nur eine Stunde minus ist) dauert das in Sachen Musik immer ein paar Monate. Fazit Vorgruppen: „The Cinematics“ – selten so was Gutes gesehen, wahnsinn. Und jetzt geb ich schon Ruh mit denen – aber bloß mal reinhören sollte man doch noch....

Ooooch, Du hast bis hierher gelesen und nix von Snow Patrol, der Combo, um die’s eigentlich ging, erfahren?

Es war im April 2003. Ich war mit meinem besten Freund in Brighton im Auto auf der Kings Road unterwegs. Und „Chocolate“ kam in Radio1. Ich zitier mich selber von damals: „Die Nummer ist Wahnsinn, aus der wird was.“ Freund Florian meinte: „Deppat? Aber nieeee.!“ Wir schreiben das Jahr 2006 und Snow Patrol haben den Soundtrack zu Grey’s Anatomy gepackt, eine ausverkaufte Europa-Tour, Support für U2, dazu als erste britische Band seit 16 Jahren in den Top 5 der US billboard Charts.

Ganz einfach: Über Perfektion ist schwierig zu schreiben, da kann man nur schwafeln. Tun wir hier bei britishrock.cc aber nicht. Fotos erzählen eh Geschichten. Ich erzähl Euch lieber, was euch FM4 nicht erzählt: Kollegin T. (die das „anbeiige“ geniale Interview gemacht hat) hat einen müden Paul von Snow Patrol erwischt, der uns erzählt hat, dass die Jungs erstens seit dem Vorabend-Gig in Berlin NULL geschlafen haben („fookin bumpy bus“, die Band war verbriefte 22 Stunden wach vorm Wien-Gig), und keinerlei Problem haben, wenn ihr Album illegal runtergeladen wird („as long as you buy it if you like it“).

Errrrmmmm.....geiler Gig, auf den Punkt gebracht. Hab ich schon erwähnt, dass die „Cinematics“ zum Sterben gut sind?

I: So were have you been last night that you’re still tired?

P: Ahm … where were we last night … Berlin!

I: So you drove all the way here?

P: Yeah … and I didn’t sleep on the bus, too bumpy roads! [laughs]

I: Ooooh … okay … first question: If you would not be as successful as you are in music business, what would you do for a living?

P: Same thing … cause we’ve been doing this for 12 years and for at least the first 8 years we didn’t have any money. So we would still be doing the same thing!

I: So you said you’ve been together for 12 years and then Final Straw was such a massive success, what was it like to wake up and know, that people knew your songs?

P: Ahm .. it was a very gradual thing over the years. Britain first … it slowly grew up until then, there wasn’t really kind of an overnight success like what people think. We had quite big fun way before that album was out.

I: You once said that you were no celebrities. Are you happy that only few people recognize you on the street?

P: That’s the best thing … not being recognised. Cause the only negative thing that comes with success is fame. Fame is the worst thing, when people know who you are. Cause people come up to you all the time, you can’t really do anything. But nobody knows who we are. Well Gary sometimes gets noticed, but we don’t really do pictures.

I: Something that is quite noteable about “Eyes Open” … most of the songs titles appear in the lyrics, which is different on the previous albums. Why did you start doing that?

P: It’s just coincidence. There’s not really any reason …

I: Your songs are quite often played in movies or television shows. Your songs have a certain dramatic quality, correct me if I’m wrong… Do you think the dramaturgy of your songs and the movies/tv-shows are matching?

P: No … that’s the record company. If somebody wants to use your music for a film or television it’s not really your choice. So if somebody wants to use it they can.

I: On which television show would you like to be played someday?

P: I don’t really know … none really … .I don’t watch television [laughs]

I: I read that you don’t write songs while you’re on tour. Why’s that?

P: Cause we have to do press all day [laughs]

I: Yeah, if you don’t even get to sleep, why would you write songs,hm [laughs]? But don’t you have some kind of little black notebook where you write down stuff?

P: What? Lyrics? I don’t write any lyrics, Gary writes all of that.

I: What artists are you listening to at the moment?

P: Right now? Hm … [laughs] the last thing I listened to was on myspace right there … a band called “Buried” it was a … hardcore dub twostep mayhem band [laughs some more]. And the last album I bought was the new Sufjan Stevens album … the remixes …

I: You said myspace … does the band monitor the myspace page?

P: It’s really hard, cause this thing has like 50.000 … no, it’s got – I think – over 250.000 people on it. So you can’t really answer the questions.

I: So there are people who help you with that?

P: Yeah … cause if you get like 100.000 questions a day you can’t really answer them. We look at the comments. But we update … put in new stuff, but we don’t check it regularily.

I: So … if somebody writes like “Oh my god, you are so good. But we are so good as well, just click on our picture!” … do you sometimes do that, if time makes it possible?

P: Sometimes … if it looks interesting [laughs] You can’t really tell by the picture, you shouldn’t judge a book by it’s cover.

I: Have you ever downloaded a song illegally?

P: Yeah of course [smiles] … I’ve got 25.000 songs on my Itunes. [laughs] But I buy a lot of music, I mean if I bought all the music that would be like 25.000 pounds. But I don’t care if people download our album … so … I don’t see why people should care when I download. But I think it’s a good thing, as long as you still buy CDs as well. I tend to buy new albums that just come out, but I download old ones or stuff I don’t really know what it is and then maybe buy it.

I: Gary once said that the most important thing is to look ahead and take care, that the next step is the right one. So … what is Snow Patrol’s next step?

P: Ahm .. we don’t know. Just too busy [smiles]. We don’t really plan. This band is kinda … like when we went to the studio to record our last album we had no idea what it would sound like. And we just wrote about 25 songs … 5 of them were so odd and 6 were so different that we couldn’t even put them on the album. We just chose the ones we thought went together best and than made the album. We didn’t think about what direction we would go. Obviously we are going to make a new album when we are finished with touring in a couple of years … we have now a year left … hopefully [smiles]. And then like … I don’t really think about it.

I: What happens to the stuff you don’t use on your albums?

P: Some of it is B-sides. Some of it we might use on a different kind of album. You know … we’re just keeping it … keep it all [laughs]

I: What song are you looking forward to playing tonight the most?

P: Aaaah … I don’t know … it changes every night. Depends on which one is the most fun to play at the time, which one the crowd likes the best … I don’t know.

I: So … last question. What is the one thing you always wanted to tell a journalist, but never got asked?

P: That’s a good question [laughs] … [pause] … I have no good, decent answer for that though … aaaahm [laughs some more] Damn, I wish … that’s a good one I wish I could think of something. [long pause] I don’t know … shit! I can’t think of anything … that’s rubbish, isn’t it? It’s just … cause I’m so tired. It’s a great question though, honestly. If I had an hour to think about it …

I: Well, nevermind. Think of something and next time you get interviewed you just blurt it out …
“That’s what I always wanted to say but you never ask!”

P: Yeah!

 I: Okay … so thanks for having us!

SNOW PATROL, 15.10.2006 (Wien, Arena)  

17.10.2006, 22:51 von Christoph Löger


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