Schneewittchen und der Zwerg. Shout Out Louds im Interview - britishrock.cc
 
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Schneewittchen und der Zwerg. Shout Out Louds im Interview
19.05.2007
Bebban Stenborg ist die körperliche Reinkarnation jener blonden Fee, wie man sie sich in Kindheitsträumen immer vorgestellt hat. Sphärisch schön, unnahbar, unschuldig. Zum Interview im dunkel-schmuddeligen Wiener Metal-Schuppen Planet Music schwebt sie dann als optischer Kontrapunkt auch im weiten, weißen Hemd ein, mit mindestens zwei ganzen schwarzen Kajal-Stiften,...

...die pro Auge beim Schminken vorm Gig dran glauben mussten und die ihre Erscheinung derart unterstreichen, dass man sie gar nix fragen will, weil sie so unfassbar hübsch ist. Gottseidank ist Kollegin T. dabei, die das Gespräch startet, während ich mit offenem Mund dieses göttliche Geschöpf am gegenüberliegenden Ende des Tisches anstarre, noch immer elektrisiert vom sanften Händedruck Sekunden zuvor.

Flankiert wird sie von Adam Olenius, nicht minder attraktiv, gemeinsam sind sie die Masterminds der schwedischen Durchstarter „Shout Out Louds“. Die Bandgeschichte kann sich jeder selber mit der Suchmaschine seiner Wahl ..ähm.. googeln, hier nur ein paar Eckpunkte: Vier Jungs und die Fee treffen sich 2001 an der Stockholmer Kunst-Uni, ein bissl später, etwa zwei Jahre, treten sie bei Letterman und Leno in den Staaten live auf. Was dazwischen passiert ist, und warum, ist uninteressant. Sie sind da, das zählt.

Sechs Wochen vor dem Interview waren die Shout Out Louds Kollegin T. und mir gänzlich unbekannt, soviel Ehrlichkeit muss sein. Bis wir eines Abends, gemeinsam im Auto sitzend, nach einem stressigen Arbeitstag vom Wiener Gürtel rechts in die Josefstädter Straße abbogen und nach etwa hundert Metern Fahrt jenes Lied auf FM4 kam, das mich dazu animierte, erstens lauter zu drehen und zweitens dann T. zu fragen: „Das ist verdammt gut. Klingt wie The Cure, ist es aber nicht.“ T. drehte noch lauter und die nächsten paar Minuten haben wir wortlos im Auto gerockt.

Solcherart Radio-Animation im Auto, die sich physisch im positiven Sinn auf die Insassen auswirkt, kommt im Rundfunk-technischen Einheitsbrei recht selten vor. Neunzig Prozent der Zeit prügelt man ja das arme Lenkrad, weil Montag morgens im Stau bei Platzregen Ö3 entweder Dire Strait’s „Walk Of Life“, 88.6 R.E.M’s „Shiny Happy People“ oder FM4 einen D&B-Remix des Remixes vom Remix irgendeines semi-wichtigen Berliner Plattendrehers spielt. Und das Ö1’sche Morgenjournal in seiner stoischen Jahrhundert-Ruhe halt auch nicht zum Wachwerden passt. Wo war ich? Ah ja.

Es war die Single „Tonight I have To Leave It“, die dann ein Monat später auf Platz 1 der FM4-Charts war. Das dazugehörige neue Album „Our Ill Wills“ folgte kurz später als Album der Woche.

Das Konzert selbst? Hm. Zwar haben sie gleich von Beginn weg mit Smashern aus dem vorangegangenen Album „Howl Howl Gaff Gaff“ (oder wie die FM4-Kollegin auf der Website es nennt: „... Guff Guff“) wie etwa „The Comeback“ begonnen, der letzte Kick hat aber gefehlt. Vielleicht auch deswegen, weil als Vorgruppe die US-Mannen von „Of Montreal“ gebucht waren, die mit ihrer sprichwörtlich wahnsinnigen Bühnenshow dem Auge des Konzertgehers sehr großes Kino geboten haben. Die Schweden sind angesichts der Of-Montreal’schen Darbietung mit ihrer feinen, geradlinigen Performance ohne Schnickschnack als Haupt-Act dann ein wenig untergegangen. Man verzeihe mir die kindliche Lüsternheit, aber warum Frontmann Adam Olenius die fabulöse Bebban nicht nach vorne stellt, sondern im hintersten Eck der Bühne versteckt, entzieht sich meinem post-pubertären Verständnis.

Nett war die Information beim Interview zuvor, dass die Band an diesem Abend im Planet die letzte Nummer des neuen Albums – „Hard Rain“ – nochmals live probieren würde, nachdem es die letzten paar Mal laut Adam und Bebban gehörig schief ging. Tat es dann nicht, es war perfekt.

Ich durfte dann noch einen schönen Traum mit nach Hause nehmen: Weil die Planet-Kellnerinnen zu langsam waren, hat die durstige Bebban Stenborg aus meinem Bierbecher getrunken. Dieses Märchen mit dem Zitat des „Becherchen trinken“ gab’s schon einmal vor langer Zeit: Schneewittchen und die sieben Zwerge. Wer an dem Tag der Zwerg war und wer Schneewittchen, ist Euch überlassen.

(Geheimtipp für Bebban-Fans: Track 5 auf „Our Ill Wills“: „Blue Headlights“ – singt sie allein und ist höllisch bittersüß.)

“What a big thing for a small band from Stockholm”

Britishrock: Did you see the Eurovision Song Contest last night?

Adam: We just saw the Swedish act.
Bebban: Yeah, I walked in on the Swedish act and I was very disappointed. I respect the Ark , I think they have a great message. But in that context it felt like they would just melt in with all the other weird people there. Their statement as a band didn’t come across at all in that context. I wasn’t against them doing that, I don’t care.

Britishrock: So the Shout Out Louds wouldn’t participate in a contest like that?

Bebban: I wouldn’t do it, but if Adam would want to, I would go with him and support him.
Adam: I really hope so! But no … no I wouldn’t. Well, ask me again in 40 years!
Bebban: Yeah, you never know.

Britishrock: Your new record is about to be released here soon, the first album was more successful in the states then around here. Do you expect something like that to happen again?

Adam: No. For us it feels like it was such a big success everywhere. Of course we got a lot of good reviews and did big TV shows in the U.S. …
Bebban: We don’t know. I think it’s impossible to – as a band – predict or analyse why a record works there. It’s hard to do with the stuff you made yourself. I think that there are elements in our music that Americans recognise as … yeah … kind of folky. I don’t know if that’s it, it’s hard to say what people analyse. It seems really random what people start to like and why. It’s a mystery why things grow somewhere and not somewhere else.
Adam: But I am really glad that even though in some countries we only sold like 200 records, but we still got to play shows and people were coming to see us. Right now, at this moment, that is really such a great thing. We were really happy that we could travel to other countries as well. Flying to Australia which is so far away from home and people know your songs. That is such a great thing! That’s why we are doing this and I am really excited about the second album. See if we can go back again and do the same thing all over again. And it feels really good, I think we’re gonna do great.

Britishrock: How did it feel being on Letterman or Leno?

Adam: It was cold on Letterman, it was really warm on Leno … and it was … fun! No …
Bebban: I think what happened there was that the idea of what you were supposed to feel took away the feeling itself. Because when we found out that Letterman wanted us to play there, we were recording some stuff and we read the email … we were really, really excited and it was a very good moment. Once we were there we all were kind of … contemplating “what am I supposed to feel here”.
Adam: Yeah, you right…
Bebban: So we are kind of analytical people, our brains took over our emotions. We were just trying to feel what we were supposed to feel.

Britishrock: So you didn’t think about the millions of people watching you?

Both: No no no…
Adam: I remember sitting in the cab going to another gig we played that day and suddenly you think about what a big thing this was for a small band from Stockholm . But then we saw the show on TV the same night and we got that excitement back!
Bebban: Yeah, that was so much fun. We were watching it with friends at some hotel room and they gave us this enormous t-shirts that said “The Late Show” and hats and popcorn. We looked like … it was such a circus. It was stupid, but we had a lot of fun.

Britishrock: When we heard “Tonight I Have To Leave It” for the first time, we thought that it was a “The Cure” song for a couple of moment. Have you ever heard that your voice is similar to Robert Smith’s?

Both: (sounding totally believable) No, no never!
Adam: Yeah I’ve heard that before. It’s a great band, I love “The Cure” and I am really flattered. I try to see it as a positive thing even though I never really think about that. So my voice sounds a bit like him, but that was not the plan! I actually wanted to sound like Neil Young … and J Mascis from Dinosaur Jr. … if they get a child … well they can’t get a child … if they could it would be Robert Smith and then it would be me. So … I don’t think about that too much.

Britishrock: Do you think it’s still possible nowadays to write a real classic track, a song that is going to be there for a long, long time.

Both: Yeah…
Adam: I think especially now. When we started to write the songs for this album I had that in mind and really pushed myself.
Bebban: I really think you can … especially since I believe that the world is going under pretty soon, so it doesn’t take that many years. Right now … everything has been done. That is kind of a relieve. You don’t have to try so hard…

Britishrock: Which one of your songs would you call a classic?

Bebban: Well, I know every step of how our songs develop, I can’t really hear our songs the way other people hear it. So I’m afraid I can’t answer that.

Britishrock: Have you ever thought about covering the Kiss song “Shout It Out Loud”?

Adam: No…
Bebban: That would be too easy.
Adam: We can do that when we do the big reunion … when we are 60 or 65. We will do that, I promise you.
Bebban: Oh, or if we ever play a festival with Kiss …

Britishrock: Okay, so last question … what is the one thing you always wanted to tell a journalist, but never got asked?

(silence)
Adam: I would like to talk a bit more about reptiles.
Bebban: Oh, we would like to talk about that komodo dragons …
Adam: It would be great if journalists would ask us more about animals. When I was a kid I had this big book of animals and I did my own book by copying it … I did the same painting of that snake or that bear and just copied the text. I did my own version of that book.

Britishrock: Do you still have that?

Adam: Yeah, I think it was in a big folder and I’m not sure …
Bebban: Yeah, you could sell it on Ebay.
Adam: I’ll sell it on Ebay! Probably get sued from the author though…

Britishrock: Okay, … thank you very much for the interview and have fun tonight!

SHOUT OUT LOUDS, 13.05.2007 (Wien, Planet Music)  
Sänger Adam Olenius und Keyboarderin Bebban Stenborg im britishrock-Interview 

19.05.2007, 16:44 von Klara Trautner


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